Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Koncepcyjna Toyota Hilux z wodorowymi ogniwami paliwowymi
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Koncepcyjna wodorowa Toyota Hilux
5 września 2023

Koncepcyjna Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi

Przełomowy pick-up opracowany w zakładach Toyota Manufacturing UK w Derby

Toyota Hilux od lat słynie ze swej niezawodności i wytrzymałości. Teraz konstruktorzy legendarnego pick-upa poszli o krok dalej i wyposażyli go w bezemisyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe. Prototypowy egzemplarz wykorzystujący sprawdzoną technologię z Toyoty Mirai na jednym tankowaniu wodoru może pokonać ponad 600 km.

Wodorowy Hilux został opracowany w zakładach Toyota Manufacturing UK (TMUK) w Derby. Model ten wpisał się doskonale w strategię Toyoty, by w procesie odchodzenia od paliw kopalnych w motoryzacji korzystać z różnych technologii napędów. Koncern, chcąc sprostać oczekiwaniom klientów, już teraz ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Zasięg wodorowej Toyoty Hilux – ponad 600 km

Hilux to legendarny model Toyoty, który słynie ze swej niezawodności, trwałości i wytrzymałości. Kluczowym założeniem nowego projektu było zachowanie wszystkich tych cech i dodanie do nich napędu elektrycznego na ogniwa paliwowe.

 

Twórcy napędu prototypowego Hiluxa wykorzystali komponenty z Toyoty Mirai drugiej generacji. Auto jest w stanie pokonać ponad 600 km na jednym tankowaniu. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym.

Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w 3 zbiornikach. Baterię, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczono z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

Ponad rok prac nad wodorowym Hiluxem

Prace nad Toyotą Hilux wyposażoną w napęd elektryczny na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. Projekt ten był realizowany przez TMUK przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe, a także przy współudziale brytyjskich organizacji – Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research. Na opracowanie wodorowego Hiluxa TMUK otrzymała grant od Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa.

Po niespełna roku prac projektowych rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza prototypowego pick-upa. W fabryce TMUK przygotowano wydzieloną strefę, a auto powstaje zgodnie z założeniami koncepcji Toyota Production System.

Pierwszy prototypowy Hilux był budowany 3 tygodnie. Do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 takich aut. Samochody przejdą rygorystyczne testy bezpieczeństwa oraz niezawodności wymagane przed wprowadzeniem do produkcji, które może nastąpić w drugiej połowie tej dekady.