Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Toyota GR Yaris znów zaskakuje | GAZOO Racing Direct
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota GR Yaris znów zaskakuje
3 lipca 2024

Toyota GR Yaris znów zaskakuje

Udoskonalona skrzynia manualna i nowa automatyczna przekładnia GAZOO Racing Direct

Większa moc, udoskonalone podwozie i zawieszenie, przeprojektowane wnętrze z lepszą pozycją za kierownicą – to tylko niektóre zalety nowej Toyoty GR Yaris. Pojazd jest dostępny z nową 8-biegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct lub udoskonaloną manualną skrzynią o 6 przełożeniach.

GR Yaris to kultowy hot hatch Toyoty, który od pierwszych chwil na rynku cieszył się dużym zainteresowaniem wśród kierowców. Wykorzystując doświadczenia rajdowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing oraz uwzględniając uwagi rajdowych i wyścigowych kierowców, koncern udoskonalił ten pojazd. Nowy GR Yaris stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy.

Hot hatch Toyoty otrzymał nową wersję turbodoładowanego 3-cylindrowego silnika o mocy 280 KM i wyższym momencie obrotowym (390 Nm). Do gamy tego modelu dodano też nową 8-biegową skrzynię automatyczną GAZOO Racing Direct, która charakteryzuje się ultraszybkimi zmianami przełożeń. 

Poprawiono też podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była jeszcze bardziej sportowa. Kolejne modyfikacje dotyczyły zawieszenia, które dostrojono tak, by zapewniało doskonałą przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory. 

Do podstawowego wyposażenia zostały włączone najważniejsze elementy Pakietu Sport, w tym dodatkowa chłodnica, intercooler z instalacją natrysku wody oraz zmodyfikowany wlot powietrza.

Automatyczna przekładnia GAZOO Racing Direct

Jedną z najistotniejszych zmian w nowym GR Yarisie jest możliwość wyboru automatycznej skrzyni biegów GAZOO Racing Direct. Jest ona dostępna opcjonalnie. W standardzie auto nadal będzie wyposażone w skrzynię manualną o 6 przełożeniach. 

Opracowując nową skrzynię biegów, inżynierowie Toyoty zadbali o jak najkrótszy czas redukcji przełożeń. Oprogramowanie przekładni na bieżąco analizuje użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.

GR Yaris z nową automatyczną skrzynią biegów został dokładnie przetestowany na torze wyścigowym. Osiągnął lepsze rezultaty od wersji ze skrzynią manualną.

Doskonałe właściwości jezdne auta to także zasługa standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu. Inżynierowie GAZOO Racing testowali oprogramowanie oraz różne materiały, by uzyskać wysoką odporność na pracę w wysokich temperaturach, osiągając odpowiedni balans pomiędzy prędkością zmiany przełożeń a prowadzeniem. 

Nowa 8-biegowa skrzynia automatyczna ma ciasno zestopniowane przełożenia. GR Yaris korzysta też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego oraz kompaktowego elektromagnesu liniowego o wysokiej czułości. Za chłodzenie układu odpowiada instalacja chłodnicy płynu do automatycznej skrzyni biegów.

Do wyboru są trzy tryby jazdy – Sport, Normal, Eco. Pozwalają one dostosować auto do codziennych potrzeb poprzez modyfikację ustawień wspomagania kierownicy, pracy układu klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układu zegarów przed kierowcą. 

W samochodach z automatyczną skrzynią GAZOO Racing Direct dostosowuje się także sposób zmiany przełożeń. W trybie Sport zmiany są błyskawiczne, w trybie Normal oraz Eco zachowano odpowiedni balans. W trybie Sport zarówno w pozycji D, jak i M skrzynia zmienia przełożenia błyskawicznie. W zakresie od 4900 do 7200 obr./min skrzynia dostarcza najwięcej sportowych wrażeń.

Skrzynia manualna o 6 przełożeniach

Nowy GR w standardzie jest oferowany z udoskonaloną skrzynią manualną, która została dostosowana m.in. do większej mocy silnika. Ulepszono układ sprzęgła, który otrzymał nowe dwumasowe koło zamachowe, a maksymalny moment obrotowy wzrósł z 360 do 390 Nm. 

Zmieniono charakterystykę pracy sprzęgła, by dawało lepsze wyczucie podczas dynamicznego ruszania oraz sportowej jazdy. Dostosowano też działanie pedału sprzęgła ze stosunkowo dużą maksymalną siłą nacisku, która jest charakterystyczna dla aut sportowych.

Dostawy nowej Toyoty GR Yaris do europejskich klientów rozpoczną się latem 2024 roku.