Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Toyoty testują niskoemisyjną benzynę | TOYOTA
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Samochody Toyoty zasilane innowacyjną benzyną
23 maja 2024

Samochody Toyoty testują innowacyjną benzynę z emisją CO2 obniżoną o ponad 40%

Toyota wraz z firmą Chevron opracowały nowy typ benzyny niskoemisyjnej, która wytwarza ponad 40% mniej dwutlenku węgla niż tradycyjna benzyna na bazie ropy naftowej. To innowacyjne paliwo jest kompatybilne niemal ze wszystkimi obecnie produkowanymi samochodami benzynowymi na całym świecie. Dzięki temu kierowcy mogą natychmiast obniżyć emisję swoich pojazdów bez konieczności modyfikacji silnika czy zakupu nowego auta.

Nowa benzyna niskoemisyjna jest paliwem alternatywnym w stosunku do tradycyjnej benzyny stosowanej w większości aut z napędem konwencjonalnym oraz hybryd i hybryd plug-in. Jej dystrybucja może się odbywać przez obecną sieć stacji paliw, a jazda na niej nie wymaga dodatkowych inwestycji, takich jak przeróbki silnika czy zakup nowego samochodu. Dzięki temu kierowcy mogą znacząco zmniejszyć swój wpływ na środowisko bez potrzeby zmiany nawyków czy instalowania nowych urządzeń w domu.

Samochody Toyoty z paliwem niskoemisyjnym

Toyota i Chevron rozpoczęły współpracę w 2021 roku, początkowo skupiając się na technologiach wodorowych. Już na wczesnym etapie badań laboratoryjnych do projektu opracowania niskoemisyjnej benzyny dołączyła Toyota, aby zapewnić jej zgodność z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi oraz napędami hybrydowymi. Pierwsze testy drogowe przeprowadzono wiosną 2023 roku, a uczestniczyły w nich hybrydowa Toyota Camry, RAV4 Prime z napędem plug-in hybrid oraz terenowy pick-up Toyota Tundra. Pojazdy zostały zatankowane niskoemisyjną benzyną Chevron i jeździły po drogach publicznych w Teksasie i Missisipi.

Następnie w kwietniu 2024 roku innowacyjne paliwo zostało dostarczone do centrum logistycznego Toyoty w Portland. Niskoemisyjna benzyna została użyta do tankowania nowych aut przed ich wysyłką do salonów, co potwierdza najwyższą jakość tego paliwa. Codziennie centrum opuszcza 450 samochodów, które następnie trafiają do klientów w całych Stanach Zjednoczonych.

Kierownik programu ds. energii, paliw i zrównoważonego rozwoju w Toyota Motor North America (TMNA) Mark McCarthy podsumowuje: „Waga wyzwania, jakim są zmiany klimatu, sprawia, że Toyota jest gotowa coraz intensywniej współpracować z innymi branżami. Masowe stosowanie niskoemisyjnej benzyny Chevron pozwoli na rzeczywistą redukcję emisji CO2 we wszystkich samochodach z silnikiem benzynowym”.

Redukcja emisji od zaraz

Dzięki wykorzystaniu surowców odnawialnych do produkcji niskoemisyjnej benzyny udało się obniżyć emisję CO2 przez cały cykl użytkowania produktu aż o 40% w stosunku do benzyny konwencjonalnej. Skład paliwa w ponad 50% stanowi biopaliwo z produktów rolnych oraz odpadów z uprawy roślin i hodowli zwierząt w gospodarstwach. Spory udział w produkcji sektora rolnego wpłynie na szybsze wprowadzenie paliwa niskoemisyjnego do powszechnego użytku oraz umocni tę gałąź gospodarki. Wzrost dostępności paliw na bazie surowców odnawialnych sprawi, że emisyjność transportu spadnie, a wszystko przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury tankowania oraz bez potrzeby wymiany aut na pojazdy z alternatywnym napędem.

Tylko w Stanach Zjednoczonych benzynowe pojazdy osobowe stanowią ponad 95% całego parku aut, co daje przeszło 265 milionów samochodów. Przeciętny wiek tych aut to 12 lat, a czas eksploatacji – blisko 20 lat. W związku z tym nowe modele, które są obecnie w sprzedaży, będą użytkowane przez kolejne dziesięciolecia. Innowacyjna technologia biopaliw pozwoli na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych we wszystkich samochodach tego typu – zarówno tych nowych, jak i używanych.

Toyota zamierza do 2050 roku osiągnąć neutralność węglową, a opracowanie wspólnie z firmą Chevron nowego paliwa o niskiej emisji CO2 jest kolejnym elementem tego planu. Koncern prowadzi równolegle badania nad wszystkimi nisko- i bezemisyjnymi rozwiązaniami z myślą o ich jak największej dostępności. Należą do nich zarówno bateryjne napędy elektryczne, hybrydowe i hybrydowe typu plug-in, jak i napędy wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe, silniki spalinowe na wodór oraz niskoemisyjne paliwa syntetyczne i biopaliwa. Tak właśnie wygląda strategia osiągnięcia neutralności klimatycznej Toyota Environmental Challenge 2050.