Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Bezemisyjna kabina lakiernicza | Toyota we Francji

Nowość w zakładach Toyota Motor Manufacturing France

17 sierpnia 2023

Toyota w swoich zakładach we Francji wdrożyła pionierską, bezemisyjną kabinę lakierniczą wykorzystującą technologię odzyskiwania ciepła oraz pompy ciepła. Pozwoliło to zmniejszy roczną emisję CO2 o 1000 t.

 

Toyota od lat jest jednym z czołowych producentów nisko- i bezemisyjnych samochodów. Koncern dąży też do jak najszybszej dekarbonizacji produkcji. Biorąc pod uwagę, że 65% emisji CO2 w trakcje powstawania samochodów pochodzi z procesów lakierniczych, zespół inżynierów Toyoty stworzył prototypową kabinę lakierniczą nowej generacji o zerowej emisji CO2 (Global Paint Line, GPL).

Po raz pierwszy nową kabinę lakierniczą zastosowano w zakładach Toyota Motor Manufacturing France, gdzie powstają modele Yaris oraz Yaris Cross. Nowa technologia wykorzystywana jest do lakierowania plastikowych zderzaków do tych samochodów.

Marvin Cooke, wiceprezes TME ds. produkcji, tak podsumował działania koncernu:

„Jesteśmy dumni, że nasi inżynierowie rzucają wyzwanie konwencjonalnemu myśleniu. Dzięki podejściu Kaizen i kreatywności jesteśmy w stanie nie tylko znacznie ograniczyć wpływ na środowisko, ale także przyczynić się do redukcji kosztów, nawet jeśli proponowane rozwiązanie może wiązać się z nieco wyższą inwestycją początkową”. 

Redukcja emisji CO2 na poziome 1000 t rocznie

Powszechnie obecnie stosowana kabina lakiernicza jest dość duża i wymaga ręcznego nakładania farby. To proces o niskiej wydajności, który wymaga przy tym zastosowania gazu ziemnego do filtrowania powietrza oraz utrzymywania w miarę stałej temperatury w kabinie, by jakość ostatecznego produktu była jak najwyższa.

W zaprojektowanej przez Toyotę kabinie lakierniczej wykorzystuje się w pełni zautomatyzowane procesy o wysokiej wydajności. Za temperaturę i wilgotność we wnętrzu odpowiadają 4 jednostki Air Make Up Unit (AMU). Dostarczają one powietrze do kabin lakierniczych oraz pozwalają na zachowanie stałych warunków w środku.

Do kabiny lakierniczej dostarczane jest świeże powietrze. W drodze do kabiny pobiera ono energię z wymiennika ciepła. Powietrze jest uzdatniane do parametrów pracy farby, a zwłaszcza odpowiedniej temperatury i wilgotności. Te dwie funkcje są realizowane przez zintegrowaną elektryczną pompę ciepła i nawilżacz z rozpylaczem wodnym. Temperatura wynosi od 19 do 26 stopni, a wilgotność od 61% do 75%.

Warto tu też wspomnieć, że system odzyskiwania ciepła oraz pompy ciepła zasilane są prądem z farm fotowoltaicznych i farm wiatrowych. Ograniczają one przy tym zapotrzebowanie na energię elektryczną i pozwalają na rezygnację z używania gazu ziemnego. Nowa kabina lakiernicza pozwala zmniejszyć emisję C02 o 1000 t rocznie.