Toyota Sosnowiec o./Dąbrowa Górnicza - Deutsche Bahn z flotą wodorowych autobusów | Toyota
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Deutsche Bahn z flotą wodorowych autobusów
10-03-2023

Deutsche Bahn z największą w Europie flotą wodorowych autobusów

Niemieckie koleje państwowe zamówiły 60 autobusów H2.
Niemieckie przedsiębiorstwo kolejowe i logistyczne Deutsche Bahn zamówiło 60 elektrycznych autobusów wodorowych H2.City Gold produkcji CaetanoBus i Toyoty. Pojazdy te będą systematycznie dostarczone od 2024 do 2026 roku. 
  • Deutsche Bahn złożył zamówienie na model H2.City Gold w wyniku międzynarodowego przetargu. Zgodnie z podpisaną umową niemiecki operator transportu publicznego otrzyma 60 pojazdów z bezemisyjnym napędem na ogniwa paliwowe. Pierwsze wodorowe autobusy CaetanoBus i Toyoty zaczną kursować w Dolnej Saksonii i Szlezwiku-Holsztynie już na początku 2024 roku. Cały kontrakt zostanie zrealizowany do 2026 roku.

    Przedsięwzięcie to jest elementem strategii firmy, która zakłada, że do 2038 roku z floty DB Regio Bus wycofane zostaną wszystkie autobusy z silnikiem Diesla. 

„Elektryczne autobusy na wodór są przyjazne dla klimatu, a ponadto mają jeszcze jedną zaletę – ich tankowanie trwa o wiele krócej niż ładowanie bateryjnych autobusów elektrycznych. Dzięki dużemu zasięgowi model H2.City Gold zasilany wodorem szczególnie dobrze nadaje się do zastąpienia pojazdów z silnikiem Diesla na obszarach wiejskich. Zamawiając 60 autobusów wodorowych, robimy kolejny krok w kierunku zastąpienia autobusów z silnikami Diesla pojazdami bezemisyjnymi” – podkreśliła Evelyn Palla, CEO spółki DB Regio AG oraz członek zarządu Deutsche Bahn AG.

DB Regio Bus to największy przewoźnik autobusowy w Niemczech. Na lokalnych i regionalnych trasach rocznie obsługuje on około 470 mln pasażerów. Flota DB Regio Bus liczy ponad 9900 autobusów.

Wodorowy autobus Toyoty i CaetanoBus

  • H2.City Gold to bezemisyjny autobus z elektrycznym napędem wodorowym zasilany ogniwami paliwowymi 2. generacji Toyoty. Pojazd produkowany jest w portugalskich zakładach firmy CaetanoBus, której Toyota jest współwłaścicielem. 

    Autobus jest wykorzystywany m.in. w miejskim, lokalnym i międzymiastowym transporcie publicznym w Hiszpanii, a w 2022 roku trafił na włoski rynek dzięki współpracy z firmą Industria Italiana Autobus, największym producentem autobusów w tym kraju. Pojazdem zainteresowane są także władze Parku Narodowego Peak District w Wielkiej Brytanii.

H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Ma 12 m długości i 34 miejsca siedzące oraz 47 stojących. Porusza się bez emisji spalin, a jedynym produktem ubocznym ogniw paliwowych jest woda. 

Ogniwa o mocy 60 kW pobierają wodór z pięciu 312-litrowych zbiorników kompozytowych o łącznej pojemności 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. W reakcji wodoru z tlenem powstaje prąd, który zasila jednostkę elektryczną o mocy 245 KM. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, jego średni zasięg wynosi 400 km, a tankowanie trwa 9 minut.